Het zal elke automaatrijder bekend voorkomen:


Het lampje van de automatische versnellingsbak

Afijn wat heb ik gedaan om deze storing te verhelpen:

1. automaatbakolie en aanzuigzeef vervangen
2. warmtewisselaar controleren
3. de massa aansluitingen van je automaatbak schoonmaken


Het vervangen van de automaatbakolie en aanzuigzeef

Benodigdheden:
- ratel en doppenset
- krik (liefst garagekrik)
- nieuwe aanzuigzeef
- nieuwe carterpanpakking
- nieuwe ringetjes voor de aftapplug
- automaatbakolie

Je begint met het aftappen van de automaatbakolie via de aftapplug. De aftapplug zit aan de zijkant van je carterpan.

Daarna maak je je motorsteun linksvoor los (dop 16). Deze kun je vinden onder je bumper. Als je die moer er helemaal afgedraaid hebt (wil nog wel eens wat zwaar gaan) plaats je een krik onder je automaatbak en krik je hem ongeveer 135 mm op.

Nu kun je de vier bouten van je carterpan loshalen (dop 10 geloof ik) en de carterpan verwijderen (let op: er komt nu nog meer olie uit!). Maak de carterpan en de magneten goed schoon en voorzie de carterpan van een nieuwe pakking.

Als het goed is zie je nu de aanzuigzeef zitten. Deze zit met twee boutjes vast. Je hoeft ze maar iets los te draaien en dan kun je de aanzuigzeef zo weghalen. Let wel even op hoe de aanzuigzeef gemonteerd zat!

En dan wordt het tijd om de boel weer in elkaar te zetten.. ik neem aan dat dat wel weer lukt!

Let wel even op met het laten zakken van de krik, vaak zit de motorsteun dan niet helemaal op de juiste plek op het subframe. Met de stang van de krik kun je die voorzichtig op de juiste plek tikken.

Zit alles in elkaar dan wordt het tijd om de automaatbak weer van olie te voorzien! Er gaat na dit karwijtje ongeveer 2 tot 3 liter in. Wel opletten dat je er niet teveel olie in doet, dus regelmatig even peilen (met draaiende motor!).

Nou jaa.. toen schakelde hij al stukken beter (logisch, de olie die eruit kwam was zo dik als stroop), maar hij gaf nog wel storing. Dus op zoek naar het volgende probleem.

Warmtewisselaar monteren

Benodigdheden:
- ratel en doppenset
- nieuwe afdichtrubbertjes (4 stuks)

Ik kwam erachter dat mijn automaatbak eigenlijk voorzien hoort te zijn van een warmtewisselaar. Deze zit bovenop je automaatbak.
Je warmtewisselaar zorgt ervoor dat je automaatbakolie bij het starten snel opgewarmd word en dat onder het rijden de olie gekoeld wordt.


Uit een sloop-automaat de warmtewisselaar gehaald en deze in mijn auto gezet. Gewoon slangen aansluiten, bouten erin draaien en klaar!

Even, heel even dacht ik: nu is het probleem opgelost... maar helaas! Niet dus! Toen dacht niekje: ik ga gewoon naar de renaultdealer om de computer van de automaatbak uit te laten lezen. Maarrr deze dealer wees niekje op het feit dat veel automaatbakproblemen voortkomen uit een massaprobleem. Dus of ik eerst maar eens alle massa aansluitingen schoon wilde maken. Maar natuurlijk!

De massa aansluitingen van je automaatbak schoonmaken

Benodigdheden:
- ratel en doppenset
- staalborstel
- schuurpapier

De massa aansluiting van je automaatbak vind je bij de meerstandenschakelaar:


Deze is het makkelijkst te bereiken als je je wielen helemaal naar links stuurt en dan in je wielkast kijkt:



Boutje voor schoonmaken:


Boutje na schoonmaken:


Als je de massa aansluiting van de automaatbak hebt gedaan wordt het tijd om de massa aansluiting van de automaatbak op het chassis schoon te maken. Deze kun je vinden bij je accubak:

Binnenkant accubak:


Buitenkant accubak:


Toen ik deze massa aansluitingen had schoongemaakt ging het schakelen stukken soepeler... maar nog steeds storing! Afijn werkplaatshandboek erbij gepakt en storing opgezocht.



Wat blijkt: de hoogspanningskabels en de bedrading van de automaatbak-computer kunnen niet zo goed met elkaar overweg. Bij mij lagen die bij elkaar in de buurt. Die apart gelegd en tadaa: probleem opgelost!!