Stel, je sleutel wil niet meer compleet in het contactslot. Of de sleutel weigert om te draaien. Allereerst een tip: in de sleutel zit helemaal vooraan een gat. Als je dat gat verlengt zodat het een inkeping is (dus tot helemaal vooraan uitzagen), kan het slot nog werken. Maar dit werkt niet voor lang, enkel tijdelijk! Het moment van contactslot vervangen moet dan toch gebeuren. De wegenwacht weigert je te helpen (als je met start/contactproblemen belt) als je deze truc hebt uitgevoerd.

Als je de sleutel er niet meer inkrijgt of krijgt omgedraaid, moet je de truc uitvoeren. Als de sleutel dan weet om te draaien, heb je geluk en kan je deze "howto" uitvoeren. Als het dan toch niet lukt, is het heel belangrijk dat je het stuur niet in stuurslot zet!! Hoe het dan op te lossen is weet ik helaas niet, er is mij wel verteld dat als het stuurslot er op zit er dan uitgeboord moet worden.

Aangezien het contactslot een aparte sleutel heeft, hoeven de sloten van de deuren niet vervangen te worden.

Het contactslot vervangen lijkt volgens de handleiding simpel. Het begin ís ook simpel. Het moeilijke stuk staat echter niet op foto, omdat dat niet op foto te zetten is. Lees verder en kom er achter waarom.

Verwijder de minpool van de accu! Omdat je met het contactslot werkt en de draden daarbij, enige kortsluiting kan dan desastreuze gevolgen hebben.

Je moet natuurlijk op de sloop een werkend contactslot halen. De demontage daarvan gaat natuurlijk precies hetzelfde als in jouw auto, dus hier komtie:



Allereerst moet je de plastic cover verwijderen. De pijl onder het stuur wijst naar een (mogelijke) torxschroef. Die moet losgehaald worden.

De andere pijl wijst naar een kliksysteem. Na dit kliksysteem losgemaakt te hebben, moet je even moeite doen het er uit te krijgen. Mij is het nog niet gelukt om hem rustig in één keer er zomaar af te krijgen, hij klemt namelijk aan meerdere punten.



Nu maken we de beugel van de stuurkolom vast. De stuurkolom moet wat naar beneden anders kunnen we er niet bij. Wees niet bang, dit staat ook zo in de handleiding. De twee moeren bij de pijlen moeten er af. Op de foto heb ik er al een afgehaald.



De twee bouten bij de pijl hier moeten ook los. Deze zijn lastig te vinden en lastig op de foto te zetten, ze zitten helemaal achteraan. De torxschroef lijkt mij ook wel verstandig los te halen. De handleiding gaf aan dat dit niet hoefde, maar na enig werk aan het contactslot zelf en het terughangen van de stuurkolom bleek deze schroef ineens afwezig.

De stuurkolom kan nu naar beneden geduwd worden. Maak ruimte bij het contactslot dat het slot niet het dash daar meeneemt. De sleutel moet je er uit hebben.



Je kan nu de draden (beter) zien. Volg deze tot aan de stekkers:



De stekkers zijn redelijk lastige gevallen. De lichtgrijze is met hulp van een schroevendraaier als hefboom er zo uit te halen. De zwarte zit op een moeilijk zichtbare plaats en is ook moeilijk bij te komen. Hij moet er wel uit en het is niet onmogelijk. De stekkers zitten niet met een speciaal indrukmechanisme vast.

De pijl naar het kleine schroefje op het contactslot geeft aan dat je deze ook moet demonteren.



De handleiding vindt het zo makkelijk: stop de sleutel in het contactslot, zet het contact op de G-stand (garage), en druk de pinnetjes in. Nu is het contactslot er zo uit te schuiven.

De "G" stand zit tussen de accessoirestand en de contact stand.
Dit is geen echte stand die het slot vergrendelt, maar met een beetje proberen is deze toch wel te vinden.

Punt is alleen, er was geen G op het slot te vinden. In mijn geval kreeg ik pinnetje 1 (de voorste pijl) ingedruk als het slot op contact stond. Het tweede pinnetje weigerde naar beneden te gaan. Bij mijn donorslot was dit wat makkelijker: hier gingen beide pinnetjes naar beneden op de stand vóór contact. Misschien dat het pinnetje naar beneden weigerde omdat het slot juist kapot was.

Er is veel op getimmerd en gebeiteld, door mij en door meerdere ingeroepen hulp, en uiteindelijk is het slot er uitgekomen. De stekkers passen er gewoon doorheen, dus niet afknippen. Achteraan het slot zit een metalen plaatje (uiteinde iets gebogen), dit is voor het stuurslot. Het lijkt als je het er uit hebt dat dat het probleem van eruithalen heeft veroorzaakt, mij is verteld dat dit niet het geval moet zijn.

Het er inzetten is natuurlijk andersom werken, en is stukken makkelijker.

Veel succes met het vervangen!
Joost Kuckartz