Deze "howto" is alleen geschikt voor auto's die een v-snaar hebben, en geen distributieriem. De GTE heeft een distributieriem bijvoorbeeld, en daar is het vervangen van de dynamo anders.

Deze "howto" heeft 2 functies in 1: hoe vervang ik de dynamo, en hoe vervang ik de koolborstels van de dynamo. Beide dingen kunnen door iedereen uitgevoerd worden, echter het is niet altijd zo dat koolborstels vervangen moeten worden. Mocht je niet weten hoe je een dynamo vervangt, kan je dat dus ook hier lezen.

Op een gegeven moment zie je het acculampje even aan gaan tijdens het rijden. Naarmate je langer rijdt, knippert hij steeds vaker of blijft soms aan staan. Dat is een teken dat je accu niet voldoende laadt, oftewel dat de koolborstels op zijn. Laat toch voor de zekerheid je accu controleren, want soms is het ook het geval dat de accu kapot is. Een vaak knipperend acculampje is echter wel een duidelijk teken dat je koolborstels op zijn.

Je moet dan op zoek naar koolborstels. Deze vind je niet bij de dealer, en ook niet bij de Brezan. Dit moet je zoeken bij de dynamorevisiebedrijven of de leveranciers van onderdelen voor dynamorevisiebedrijven. Mijn deel had ik bij Bosch Auto-elektronica gevonden. Dit koolborstel-met-regelaar ding kost 24 euro. Als je koolborstels op zijn (wat heel vaak het geval is als je dynamo het niet doet) is deze optie stukken goedkoper dan een nieuwe of gereviseerde dynamo.

Controleer voor het vervangen van de borstels wel even óf je de borstels moet vervangen. Op één van de foto's onderaan zie je de nieuwe en de oude naast elkaar liggen, dit laat het duidelijke verschil zien. Mochten jou borstels er ook zoals de oude aan toe zijn, is het raadzaam ze te vervangen. Bij een sloopdynamo (mocht je huidige dynamo een ander defect hebben) controleer dit ook. Wie weet kan je een maand na vervanging wéér je dynamo demonteren.



Goed, de nieuwe ziet er in ieder geval anders uit dan wat nu op de dynamo zit. Bovenop het plastic plaatje van de oude staat een typenummer, het revisiebedrijf kan dit nummer gebruiken om de vervangende borstels voor je op te zoeken.



Nadat je de minpool van de accu losgemaakt hebt, maak je deze stekkers los. Mij is het na 3 dynamo's eenmaal met moeite gelukt om de middelste stekker met de hand er af te krijgen. Een schroevendraaier rustig aan beide kanten (ombeurten) tikken werkt ook.

De linker en rechter stekker zitten geschroefd, links dop 10 en rechts dop 8. Dit houdt ze ook uit elkaar, je krijgt de draad die op dop 8 zit niet op de dop 10 kant. Kan het niet mis gaan.

De foto laat een foute linkerkant zien: 2 moeren op elkaar. Er zit daar eerst nog een zwart plastic beschermhoesje, die je omhoog er af moet trekken. De moervolgorde is waarschijnlijk in jou geval wel goed, hier zit het zo omdat ik de beide draden al los had gehaald. Je moet voor nu één draad (die met die grote platte ring) loshalen. De andere kan je laten zitten voor later als we de koolborstels gaan vervangen.



De bovenste en onderste boutcombinatie moet los, anders krijg je de dynamo er niet uit. Mijn volgorde is: eerst de bovenste, dan de onderste, dan hangt de dynamo nog in de v-snaar en dan kan je de dynamo er uithalen.

Mocht je de v-snaar willen vervangen, is nu duidelijk in te zien dat dat ook heel makkelijk kan.



Dit zie je als je de dynamo er uit hebt gehaald. Bij het terughangen moet natuurlijk de dikke kant van de dynamo weer tussen de twee stangetjes onderin komen.



Nu komen we aan het koolborstelgedeelte. Je moet de 2 bouten losmaken om het koolborstelgedeelte er uit te kunnen halen. Je kan alvast de gele draad losmaken. De blauwe draad is lastiger, hier kan je beter bij als het gedeelte er uit is.

Het gedeelte haal je er uit door eerst iets omhoog te trekken, en vervolgens (voor de foto) naar rechts en tegelijk omhoog te wrikken. De blauwe draad zit onder het zwarte plastic aan een schuifje. Hier kan je pas bij als je met een schroevendraaier daar plaatselijk de plastic kap omhoog hebt geduwd. Met de schroevendraaier kan je dan ook het stekkertje lostrekken. Met de hand is te lastig.



Hier de vergelijking van de 2 koolborstelgedeelten. De rechter is oud, de bovenste is nieuw. Je ziet intern in de dynamo ook duidelijk waar ze het draaiende gedeelte raken.

Wanneer de ringen in de dynamo, de sleepringen, ook duidelijk ingesleten zijn, is een revisie of het vervangen van de dynamo WEL noodzakelijk. De nieuwe koolborstels zullen dan vrij vlot opnieuw versleten zijn.



Voordat je het koolborsteldeel er weer in zet, leid je de draadjes via de goede kant naar buiten. Als eerste maak je dan de blauwe draad vast, en schuif je het gedeelte op de goede plaats. Dit schuif je schuin er in, ongeveer hoe je het er uit kreeg. Dan maak je de rode draad vast, en dan zet je de twee bouten er in. Bij het nieuwe gedeelte zijn nieuwe bouten meegeleverd, deze moet je gebruiken in plaats van de oude bouten.

Nu kan je de dynamo weer in de auto zetten. Eerst maak je de onderkant vast (met die lange bout), en vervolgens leg je de v-snaar er omheen. Dan laat je de dynamo in de v-snaar hangen, en maak je de bovenkant iets vast. De uitstekende beugel is naar boven en beneden te bewegen (soms met enige kracht) dus het moet altijd passen. De bovenkant moet je pas helemaal vastdraaien als de v-snaar gespannen staat. Dit kan je doen door de dynamo in de richting van de voorkant van de auto te duwen, en dan tegelijkertijd de bout/moer vast te draaien.

Succes!
Joost Kuckartz