1 Benodigdheden
-Doppenset
-Schroevendraaiers
-Steek/Ringsleutels
-Behangerstape
-Nylonhamer
-Rei (meten rechtheid)
-Voelermaatjes
-Pakkingremover
-Zettex (remmenreiniger)
-Scotchbrite
-Momentsleutel
-Compressor (kan ook zonder, maar is wel erg handig)

-Olie
-Koelwater

2 Overwegingen

Kort door de bocht
Alle pakkingen laten zitten en alleen de koppakking vervangen. Dit kan alleen als de kop recht is en de cilinderbussen even hoog zijn.

Kosten: Ongeveer 20 - 30 euro voor een koppakking

Flink door de bocht
Alle pakkingen rondom de spruitstukken vervangen zodat alle pakkingen die voor veel ellende kunnen zorgen weer als nieuw zijn. Doordat de kop van het blok af gaat is dit zeer eenvoudig. Als de kop er nog op zit is het een rotklus. Naast de koppakking moeten de volgende pakkingen extra worden besteld (dit wordt vaak aangeboden als revisieset):
-In- uitlaatspruitstukpakking
-Pakking op de deling in- uitlaatspruitstuk (voor EGR klep, ook wel fluitpakking)
-Pakking gasklephuis
-Pakking EGR klep
-Kleppendekselpakking

Extra gereedschap:
-Popnageltang

Kosten: Ongeveer 60 – 70 euro aan pakkingen

Uitgebreid door de bocht
Bij de uitgebreide variant wordt de kop gevlakt (wanneer noodzakelijk is). Verder worden de kleppen onderhanden genomen. Naast de pakkingen van "flink door de bocht" moeten de volgende pakkingen worden besteld:
-Pakking waterpomp deling
-Pakking aansluiting waterpomp op de kop
-Pakking van de gietkern

Kosten: Ongeveer 110 – 120 euro aan pakkingen

Extra gereedschap
-Kleppentang
-Schuursteel met zuignap
-Schuurpasta
-Blauwsel
-Draadeind trekker

Hieronder wordt het stappenplan beschreven zoals ik dat doorlopen heb nadat mijn motor flink is oververhit. Het stappenplan kan ingekort worden naar keuze. Succes ermee.

3 Demontage kop
3.1 Verwijder de motorkap, 4 x m6

3.2 Zet de auto voor op assteunen.
3.3 Maak massakabel van accu los.

3.4 Verwijder luchtfilterhuis

3.5 Verwijder luchtverwarmingslang

3.6 Verwijder boegiekabels
3.7 Demonteer V-snaar

3.8 Demonteer Waterslangen

  • 2xRadiator
  • 2xVerwarming

3.9 Verwijder carterventilatie slangen
3.10 Verwijder gaskabel en veer (verbonden aan kleppendeksel)
3.11 Verwijder aansluiting motormanagement (3 of 4 stekkers)
3.12 Verwijder vacuümslangen (2 of 3 stuks)

3.13 Verwijder de beschermingsmat onder de motor
3.14 Maak downpipe los

3.15 Verwijder benzineleidingen (1x pers 1x retour)

3.16 Demonteer gasklephuis
Dan creëer je wat meer ruimte, wellicht is het ook mogelijk om het ding te laten zitten

3.17 Verwijder de kleppendeksel

3.18 Verwijder bougies
3.19 Verwijder tuimelrek
Verwijder klepstoterstangen (nummer deze stangen met bijvoorbeeld behangers tape).

Let op: Bij het vervangen van de koppakking wordt geen gebruikgemaakt van een speciaal gereedschap om de cilinderbussen te fixeren. Dit betekent wel dat op het moment dat de kop van het blok is gelicht de zuigers niet mogen verplaatsen. Ik heb de versnellingsbak in neutraal gezet en heb er zorg voor gedragen dat de zuigers niet zijn beroerd.

3.20 Draai de kopbouten los
in omgekeerde volgorde aandraaien (10,9,8,7,6,5,4,3,2,1)

3.21 Verwijder kopbouten 1,3,4,5,6,7,8,9,10
3.22 Sla kop los rond bout nummer 2
Sla met een nylonhamer de cilinderkop om kopbout nummer 2 heen (het moet boutnummer 2 zijn omdat hier een centreerbusje zit). Trek de kop nooit rechtstandig omhoog want dan is de kans groot dat de cilinderbussen meekomen! Hierdoor breekt de cilinderbuspakking in het onderblok

3.23 Neem kop weg
Als de kop helemaal los is gekomen van de cilinderbussen kan de kop worden weggenomen.

3.24 Koppakking verwijderen

4 Schade bepalen
4.1 Maak het aansluitvlak van de kop schoon.
4.2 Rechtheid kop meten
Meet met een rei en voelermaatjes of de kop recht is. Mag niet meer inzitten dan 0,05 mm. Als de motor erg heet is geworden is de kans groot dat de kop krom is. (in mijn geval was de cilinderkop 0,5 mm krom)

4.3 Hoogte cilinderbussen meten
Meet met een rei en voelermaatjes de hoogte van de cilinderbussen. Mag niet meer inzitten dan 0,05 mm. Als de hoogte niet juist is moeten de pakkingen onderaan de cilinderbussen worden vervangen. (bij mij waren de cilinderbussen nog goed, en de motor is laaiend heet geweest)

5 Kop reviseren
Maak diverse foto's van de verschillende klemmetjes die aan de cilinderkop vastzitten. Anders weet je aan het einde van de rit niet meer waar ze hebben gezeten.
5.1 Demonteren
5.1.1 Waterpomp demonteren

5.1.2 Demonteer in –uitlaatspruitstuk in 1 geheel
5.1.3 Verwijder pakkingresten

5.1.4 Verwijder gietkern
5.1.5 Verwijder pakkingresten

5.1.6 Cilinderkop schoonmaken

5.1.7 Kleppen demonteren met kleppentang
Leg alle onderdelen neer in de juiste volgorde van demonteren, klepspietjes, veren, en klepschotels

5.2 Kopvlakken
Klik op de onderstaande link voor de video
http://video.google.nl/videoplay?docid=-6741382556771595761

Het vlakken van de kop kan voor 30 - 50 euro worden uitbesteed bij een externe partij.

5.2.1 Uitklokken

5.2.2 Voorfrezen

5.2.3 Naschillen

5.3 Kleppen inschuren klepzitting
5.3.1 Maak de klep en de klepzitting goed schoon
5.3.2 Kleppen schuren

Schuurpasta aanbrengen op de klep. Druppel olie in de geleider en de klepzitting. Maak gebruik van de schuursteel met zuignap om de klep in de klepzitting rond te draaien. Rol de steel 8x door je handen. Til de klep op, draai de klep een kwart slag, en rol de steel dan weer 8x door je handen, daarna weer een kwartslag draaien. Ga net zo lang door met deze procedure totdat er een dondergrijs constant slijpbeeld op de klep zichtbaar is.

Let goed op dat er geen schuurpasta in de klepgeleider komt!

5.3.3 Kleppenblauwen (sluiting controleren kleppen)

Maak de klep en klepzitting goed schoon (Zettex). Breng een dun en egaal een laagje blauwsel aan op de klepafschuining. Draai de klep 360 graden in de klepzitting, bekijk daarna of het blauwsel gelijkmatig is verdeeld over de klepzitting (geen onderbrekingen en overal even dik). Is het beeld niet 100% herhaal dan de schuurprocedure.

5.4 Assemblage kop
5.4.1 Uitboren popnagels
Boor de popnagels uit het verwarmingsschild om de spruitstukken
5.4.2 Demonteer in- en uitlaatspruitstuk
5.4.3 Vlakken schoonmaken
Maak alle vlakken van de waterpomp, gietkern, in- en uitlaatspruitstuk schoon. Gebruik pakkingreiniger en Scotchbrite.

5.4.4 Blaas het oliekanaal door met de lucht
5.4.5 Vervang de draadeinden van de het in en uitlaatspruitstuk


5.4.6 Monteer de kleppen

Kleppen monteren met kleppentang
Let op!

  • -De klepveren moeten met de dicht op elkaar liggende windingen naar de kop gekeerd worden aangebracht)
  • -De klepspietjes van de in- en uitlaatkleppen zijn verschillend

5.4.7 Monteer in en uitlaatspruitstuk

  • -Pakking EGR klep
  • -In- uitlaatspruitstukpakking
  • -Pakking op de deling in- uitlaatspruitstuk (voor EGR klep, ook wel fluitpakking)

5.4.8 Monteer hitteschild met popnageltang

5.4.9 Monteer de waterpomp

  • -Pakking waterpomp deling
  • -Pakking aansluiting waterpomp op de kop

5.4.10 Monteer gietkern

  • -Pakking van de gietkern

5.4.11 Monteer diverse klemmetjes

6 Montage motorblok
6.1.1 Schoonmaken cilinderbussen

Maak de randen van de cilinderbussen goed schoon (pakkingremover en scotchbrite)

6.2 Verwijderen olie draadgaten

Verwijder olie uit de draadgaten van de cilinderkopbouten, gebruik bijvoorbeeld een compressor om de olie eruit te spuiten (niet vergeten, anders verniel je de draad).

6.3 Inspecteer of het oliekanaal naar de tuimelaaras niet is verstopt met vuil.
6.4 Plaats centreerpen op de positie van cilinderbout 2
6.5 Plaats de koppakking

6.6 Plaats de voorgeassembleerde kop voorzichtig over de centreerpen.

6.7 Plaats de kopbouten
Zijn geen rekbouten, dus de oude bouten kunnen worden hergebruikt.

6.8 Aandraaien kopbouten fase 1

Draai de kopbouten op volgorde aan (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10) met een momentsleutel (55-65 newton meter)

6.9 Monteer downpipe
6.10 Plaats stoterstangen (let op volgorde)

6.11 Plaats tuimelaaras

Draai de bouten gelijkmatig om scheefstand van de tuimelaaras te voorkomen.

7 Kleppen stellen

7.1 Schakel de versnellingsbak in de hoogste versnelling
7.2 Kleppen positioneren volgens onderstaande tabel

Draai het wiel zover in de goede draairiching dat de uitlaatklep van de eerste cilinder helemaal openstaat. Controleer de klepspeling van de inlaatklep van de derde cilinder en die van de uitlaatklep van de 4 cilinder.

Stel de speling af in de volgende volgorde:

7.3 Meet de speling met een voelermaatje
7.4 Corrigeren speling

Als de speling niet correct is, moertje losdraaien, stift los of vast draaien, daarna borgen met moertje, speling na meten.

Let op: beter iets te veel speling dan te weinig.

8 Afmonteren
8.1 Gasklephuismonteren

  • -Pakking gasklephuis

8.2 Connectoren voor motor management aansluiten
8.3 Vacuümslangetjes monteren
8.4 Carterventilatie monteren
8.5 Benzineleidingen aansluiten
8.6 Gaskabel monteren
8.7 Waterslangen monteren
8.8 V-snaar monteren en spannen
8.9 Voorverwarmingslang monteren
8.10 Bougies aanbrengen
8.11 Bougiekabels aansluiten (let op volgorde)
8.12 Tuimelaaras oliën
Voorzie de tuimelaaras en stoterstangen van olie.
8.13 Monteer kleppendeksel

  • -Kleppendekselpakking

8.14 Monteer luchtfilterhuis
9 Koelsysteem aanvullen en ontluchten
9.1 Open de ontluchtingsnippels.
9.2 Maak het expansievat los en hang deze zo hoog mogelijk op
9.3 Vul de radiator helemaal en zet de vuldop vast
9.4 Vul het expansievat
9.5 Draai de ontluchtingsbouten dicht zodra er vloeistof uitstroomt (water zonder lucht geprut)
9.6 Vul het vaatje tot de max streep
9.7 Draai de dop op het vaatje
10 Opstarten
10.1 Haal de hoofdaansluiting naar de verdelerkap los
10.2 Zet de auto in neutraal
10.3 Start de wagen en kijk of de olie op druk komt
10.4 Sluit de hoofdaansluiting naar de verdelerkap aan en start de motor.
10.5 Houdt het waterpeil in de gaten
10.6 Bekijk of de ventilator aanslaat en de radiator niet lek is
10.7 Laat de motor 15 minuten draaien.
10.8 Ontlucht het systeem
10.9 Laat de motor nog eens 5 minuten draaien
10.10 Laat de motor 2,5 rusten
11 Kopbouten natrekken
11.1 Demonteer het luchtfilter
11.2 Demonteer kleppendeksel
11.3 Bouten natrekken

Na 2,5 uur afkoelen een halve slag losdraaien en dan natrekken met 55-65 newton meter.

11.4 Monteer het luchtfilter
11.5 Monteer kleppendeksel
11.6 Monteer beschermingsmat onder de auto.
11.7 Monteer motorkap
11.8 Haal auto van kriksteunen af en

ROULE

Klik op de onderstaande link voor de video


Suc6 ---0^0---