Zo, hier een how-to over het spuiten van kunststof delen. Mocht je nog tips en/of opmerkingen hebben, schroom dan niet om ze erbij te zetten!

Bij veel vijfjes met meegespoten kunststof delen, beginnen deze na verloop van tijd lelijk te worden. Soms komen er bobbeltjes onder de lak, soms bladdert de blanke lak af, verkleurt de lak, enz. enz.
Het mooiste is dan, om ze gewoon opnieuw te spuiten. dat is helemaal niet moeilijk als je er de tijd voor neemt en netjes werkt. Het resultaat wordt dan meer dan acceptabel voor een fractie van de kosten die de spuiter rekent!

Als er een relief in je kunststof deel zit, moet je even bedenken wat je wilt:
Spuiten kan overal op, maar wat je als ondergrond gebruikt zie je ook in het eindresultaat.

Wil jij dus spiegelgladde gelakte kunststofdelen, dan zul je al het reliëf er af moeten schuren. Dit kun je vergemakkelijken door een flink aantal lagen spuitplamuur, hiermee vul je een hoop van het relief al op en daardoor hoef je dus minder te schuren.

Vind je echter gewoon matte, maar wel in kleur gespoten delen ook prima, dan kun je het reliëf gewoon licht opschuren en daar overheen spuiten. Dat effect is ook mooi, 't Is maar net wat je wilt!!


Het begin: Hier een afgebladderde 'kap boven de achterlichten' van mijn Baccara. Ziet er niet uit, dus overspuiten maar! Twisted Evil



Eerst ga je schuren, schuren en nog eens schuren. Het is de bedoeling dat er straks niets meer van te zien is, dus kan in dit geval het beste gewoon alle blanke lak weggeschuurd worden, zodat het niet later alsnog gaat afbladderen.
Ik doe dit altijd met de hand, omdat je dan zeker niet te hard gaat en het kunststof onbeschadigd laat. Gebruik gewoon korrel 80 of 100 ofzo, dan schiet het in ieder geval nog een beetje op...
Tijdens het schuren:


Door de blanke lak heen! jippie!


Gelijk maar helemaal egaal gemaakt, voor een mooier eindesultaat. Het laatste stuk heb ik gedaan met nat schuurpapier, korrel 600.


Daarna goed ontvetten!


Nu gaan we het kunststof inspuiten met een goeie spuitplamuur. Dit vult alle kleine oneffenheden op en zorgt ervoor dat je het geheel spiegelglad kunt krijgen. Gewoon laagje voor laagje, en na een paar lagen even schuren en kijken of het geheel al spiegelglad is. Zoniet: Volgende lagen spuitplamuur aanbrengen en daarna weer schuren. Alle oneffenheden die je nu laat zitten, zul je ontzettend goed zien als je later alles afgelakt hebt. Zonde van je werk dus.


Het handvat wat je aan de spuitbus ziet zitten, vind ik superhandig werken. Je werkt meer vanuit je pols, waardoor je egaler spuit en bovendien krijg je geen vieze vingers Razz
Die van mij heb ik voor drie euro ofzo gekocht bij de halfords, en ik heb nog geen spuitbus gevonden waar die niet op paste...

Als het geheel spiegelglad is, even licht opschuren (korrel 1000 ofzo) en dan goed afnemen met een doekje met terpentine ofzo. Alle vet en stof moet verwijderd zijn!



Als de spuitplamuur goed droog is, kun je hier direct de kleurlak op aanbrengen. (Gebruik je geen spuitplamuur, of zitten er kale kunststofdelen tussendoor, dan zul je eerst een goede kunststofprimer moeten aanbrengen om te zorgen dat de lak er niet over een half jaar weer af valt!)

Spuit met beleid en in dunne lagen. begin met spuiten NAAST het object, ga er dan overheen en stop pas weer aan de andere kant NAAST het object. Zo voorkom je dat je dikkere en dunnere plekken in de lak krijgt. De eerste twee lagen zullen nog niet dekkend zijn, maar dat is geen probleem. Komt allemaal goed later! Hou de spuitbus ongeveer op 20 cm afstand van het onderdeel. Niet te dichtbij, want dan krijg je druipers. Niet te ver weg, anders blijf je de "korrelstructuur" zien in het eindresultaat.

Kleurlak op z'n plaats Razz


Als je (zoals ik) metalliclak gebruikt hebt,moet je hierop direct een blanke laklaag aanbrengen om beschadiging en corrosie tegen te gaan.
Doe dit hetzelfde als de kleurlak, dus in dunne gelijkmatige lagen. Als alles mooi dekkend is na een paar lagen, kun je stoppen met spuiten.


Nu moet je alles een flinke tijd uit laten harden. Ik wacht voor de zekerheid meestal een week, dan weeet ik zeker dat alles droog is. Ben je niet zo veeleisend, dan kun je nu de onderdelen al op je auto monteren. Zeker met kleuren als wit en zwart zal veel verdere nabewerking niet nodig zijn. Wil je echter die perfecte showroomglans, dan moet je na het uitharden een schuurpapiertje (korrel 1000 of meer) pakken en een bak water. Je gaat dan heel voorzichtig je verfwerk polijsten, totdat het echt spiegelglad is. Nu heb je wel nog allemaal lichte krasjes op je werkstuk, en die ga je weghalen met een doekje en een polijstmiddel! Tis even werk, maar het resultaat is dan ook oogverblindend!! Een diepe, bijna showroomglans straalt je tegemoet! (foto komt nog!)
Nu kun je een en ander in de was zetten en weer op je auto monteren!

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik zeg niet dat dit dé manier is, maar het is wel de manier waarop ik al vele brommers en auto-onderdelen heb gespoten en dat ging perfect!

Veel succes ermee, en eventuele aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom!

Groetjes, Bartjuuuh

Denk er wel om, dat als je nat wilt naschuren met (minimaal) 2000 en daarna polijsten om het zogenaamde 'sinaasappelhuidje' te verwijderen, dat de blanke lak iets dikker aangezet moet worden