Hier een beschrijving van een klusje waar de garage veels te veel geld voor vraagt en wat makkelijk zelf te doen is, namelijk je olie verversen!

Allereerst: Waarom olie verversen?! Nou, als olie ouder wordt, gaat deze minder goed werken. De kwaliteit van de motorolie vermindert tijdens het gebruik niet alleen door hoge temperaturen, drukken en oxydatie met de lucht, maar ook door restproducten van de verbranding en slijtage, zoals: koolafzetting, condens- en verbrandingsvocht, metaalslijtage en stof. Hierdoor vermindert de smeerkwaliteit van de olie na een langere werktijd beduidend, vooral bij wat hogere temperaturen, als de olie dunner is.
Ook ongunstige werkomstandigheden (zoals vocht en koude buitenlucht) en ongunstige bedrijfsomstandigheden (veelvuldig starten, werken met een koude motor door veel korte stukjes te rijden) beïnvloeden de oliekwaliteit zeer ongunstig.

Aangezien wij de motor van onze vijfjes lang heel willen houden, is af en toe de olie verversen geen overbodige luxe. Ik probeer dit elke 10.000 km, of anders in ieder geval 1 keer per jaar te doen, evenals bij aankoop van een nieuwe auto. Je weet dan tenminste zeker wat er in zit en hoe oud het is!


We beginnen met de aanschaf van nieuwe olie. In een F-motor gaat zo'n 5,2 liter inclusief filter, en een C-motor heeft dacht ik zo'n 3,5 liter nodig.
Als je olie ververst, moet je ook het filter vervangen. Dit kost je misschien een tientje, dus neem dat ook gelijk mee bij de automaterialenzaak!
Halfsynthetische olie is prima voor een vijf, en ook goed te betalen.

De nieuwe olie:



en het nieuwe filter:



Als je motor gloeiend heet is, kun je niet met de olie werken. Ik laat de motor meestal zo'n 10 tot 15 minuten lopen, zodat de olie wel dun is, maar niet te heet om aan te raken.
Leg wat kranten onder de auto, en zet daar een teil ofzo op, die onder de olieplug past.

Olieplug onderaan de carterpan (rechts op de foto):



Voor de originele olieplug heb je een vierkante sleutel nodig, maar je kan hem ook losdraaien met een waterpomptang (als dat nog niet te vaak gedaan is). Nieuwe pluggen zijn vaak te verwijderen d.m.v. een imbussleutel.
Als je geen vierkante sleutel hebt, kun je ook gebruik maken van een deurkruk. De pen die hier in zit past precies in het gat van de plug!!
Zet het teiltje onder de plug, draai deze los en laat alle olie uit de motor lopen. Dit duurt wel even, dus ik zou zeggen: Pak een biertje in de tussentijd! Smile

Laat de olie eruit lopen:



Je kunt nu goed het verschil zien tussen de oude en de nieuwe olie:
Oud:



En nieuw:



Als alle olie eruit is, pak je je oliefilter-tooltje, en zet je deze om het filter. een kleine slag naar links en je kunt het filter verder met de hand losdraaien.

Oliefilter-tooltje:



Heb je dit tooltje niet (paar euro bij de automaterialenzaak of de betere bouwmarkt), dan kun je ook voor de minder nette manier kiezen, en een priem door de wand van het filter steken en deze als hefboom gebruiken...
Uit het filter loopt waarschijnlijk nog wat olie, dus laat de kranten nog even liggen!

Oliefilter met tooltje:



Oliefilter verwijderd:




Maak de plaats waar het filter zat even goed schoon met een doekje, zodat er geen zandkorrels of andere onregelmatigheden achterblijven.

Draai nu de carterplug met een nieuw pakkingringetje weer terug in het carter. Je kunt natuurlijk ook gelijk een nieuwe plug gebruiken!

Plug, met oud ringetje (midden) en nieuw ringetje (rechts):



Pak nu het nieuwe oliefilter. Ik vul dit meestal alvast met olie voor het monteren, maar echt nodig is dit niet. Smeer wel de aansluiting op het carter in met verse olie!
Nu kun je dit filter op z'n nieuwe plek schroeven. Dit hoeft maar handvast! Vast is vast!

Nieuw oliefilter op zn plek:



Giet nu de benodigde hoeveelheid olie in de grote vul-opening op je kleppendeksel. Dit gaat het makkelijkste met een trechter!



als ongeveer de benodigde hoeveelheid olie in het blok zit, controleer je even met je oliepeilstok of het niveau hoog genoeg is, of dat je nog wat bij moet vullen. Kijk op tijd, en gooi er in ieder geval niet te veel olie in!!!

Nu kun je de vul-opening weer dichtdraaien en is je olie ververst!
Kijk na een paar dagen nog even of je olie goed op peil is, en vul zonodig nog wat bij!

Nu kun je de oude olie met behulp van de trechter weer terugdoen in een jerrycan. deze kun je dan inleveren bij je garage, een sloperij of de plaatselijke gemeentewerken!

Oja, en let goed op en loop niet vervolgens tegen je net volgegoten jerrycan aan....:



Succes ermee!

Groetjes, Bart