Hoe vervang je de startmotor van een 5 GTT?

Als je startmotor enkel tikt en niet ronddraait, en een klap er op geven werkt niet, dan heb je een kapotte startmotor. En die moet vervangen worden.


Hieronder de startmotor die er in gaat:



Voordat je begint, haal de minpool van de accu af. Dat is wel zo veilig.

Om de startmotor te vinden, moet je echt weten waar hij zit. Van bovenaf en onderaf is het echt zoeken. Op de volgende foto's is weergegeven waar de startmotor zich bevindt.

Kijkende van onderaf, rechts langs de bijrijders-aandrijfas:




Op de foto hieronder heb ik de aandrijfas verwijderd, voor demontage van de startmotor is dat echter niet nodig. Je kan er wel makkelijker bij, maar de aandrijfas verwijderen kost ook weer tijd, en die tijdswinst haal je er waarschijnlijk niet uit. Deze foto is bijna hetzelfde als de vorige foto. De pijltjes geven de plaatsen aan waar de startmotor ook wel vast zit, in één van deze 2 schroefgaten. In mijn geval zat hij daar niet vast. Maar je bent nu in ieder geval hier aanbeland en hebt deze schroefgaten gevonden, dus kan je die losschroeven.

Aan deze kant is dit de enige bevestiging van de startmotor, alleen de draadjes zitten nog vast. Hoe die los te maken is niet te zien, dus kan je beter de startmotor eerst aan de andere kant losmaken voordat je aan draadjes gaat trekken.




Hier nog een foto als je links van de naaf gaat kijken (als het wiel eraf is gehaald, wat op zich ook niet nodig is). Zo kan je wel makkelijk de plaats van de startmotor vinden.



Dichterbij is te zien dat behalve de zojuist genoemde verbinding er aan deze kant niks meer te demonteren is. Wel zitten er draden vastgeschroefd. De rode draad en de draad in de zwarte bescherming zitten aan de motor vastgeschroefd (moer 12), de gele zit aan de motor geschoven. De gele is dus gewoon er uit te trekken.

Je zult de startmotor in zijn positie niet kunnen zien, je hoofd gaat niet tussen al de onderdelen passen. De camera kon dat wel.



Van de bovenkant zal je er ook bij moeten komen. Je kan alleen niet zien wáár die precies zit, daarom geef ik het maar zo aan. De pijlen geven het hitteschild van de startmotor aan, onder dat schild zit de startmotor.




Goed, dan gaat het echte werk beginnen. Als eerste om er goed bij te kunnen, moet het luchtfilter er uit. Haal deze weg, natuurlijk eerst de luchthapperslang en de slang aan de onderkant van het filter loshalen. In mijn geval wilde de slang aan de onderkant niet van het luchtfilter af, dus heb ik die dikke slang maar bij de turbo luchtinlaat verwijderd. De slang is toch niet zo groot.




Als je aan de onderkant bezig bent, is het mogelijk om het hitteschild weg te halen. Die zit op maar twee plaatsen vast, rechtsboven en rechtsonder (moer 13). Het schild ziet er erg uit, het kan echter geen kwaad. Het kan wél kwaad om zonder hitteschild te gaan rijden. Dus mocht je nog een beter schild hebben liggen, kan je die er onder zetten nu je daar toch bezig bent, anders moet je de huidige gewoon laten zitten.




Ook dit zal je niet zien, hier is de camera weer tussen de onderdelen heen gewurmd. Wat je hier ziet zijn de drie bouten die in de startmotor zijn geschroefd, die moeten er uit. Dit is een lastig karweitje, je hebt namelijk weinig ruimte om met de ratel of steeksleutel te draaien. Onder de bout rechtsboven zie je op de foto een gat, als in jou geval daar ook wat in zit, moet je die ook losmaken. Daar kan namelijk ook een bout in zitten.



Wat je wél ziet, is de bout die op de vorige foto rechtsboven zat. Recht boven de auto hangend is dit te zien.



Onder de bout op bovenstaande foto zit nog een bout. Bij heel goed kijken kan je die misschien zien, maar je kan ook gaan voelen waar die zit. Aan de hand van de nieuwe startmotor en de foto met de 3 bouten kan je de positie wel bepalen.

De linkerbout is ook te zien als je schuin in de auto kijkt. Een steeksleutel past er niet omheen, en een ringsleutel heeft te weinig ruimte om hem los te maken (je kan niet ver genoeg draaien). De enige manier die ik kon vinden was met een ratel (die er wel omheen past) hem los te draaien. Dit gaat dan maar met één à twee rateltikjes per keer, maar uiteindelijk lukt het wel. Als de bout los genoeg zit kan je hem zoals op de foto met de steeksleutel zo los maken. Deze bouten hebben trouwens grootte 16.



Je schroeft dan al deze bouten er uit, de linker zoals in bovenstaand verhaal aangeschreven, de twee rechterbouten kunnen op een manier die je het best lijkt. Bij mij pastte enkel de steeksleutel, de ringsleutel en ratel waren namelijk te lang om te kunnen schroeven. De bouten hebben een ringetje, dat je daar even op let en die niet laat vallen.

Nu is alles los, en is de starmotor te bewegen. Trek het gele draadje uit de starmotor, en nu je de startmotor zo kan neerleggen dat je de schroef van de twee andere draden kan zien, schroef je die draden ook los (moer 12). Dan kan je vervolgens de startmotor (die 5 kg weegt) uit zijn positie verwijderen. Onthoud wel hoe de startmotor er in lag, want bij het terugzetten kan je niet duidelijk zien hoe de schroefgaten van de startmotor zitten.




Dan is de startmotor er uit en zou je dit kunnen zien, of een glimps ervan. De twee bovenste pijlen geven de plaats van de twee bovenste bouten aan, de derde bout zit in dit geval linksonder. De derde pijl geeft aan waar de tandjes van de startmotor de tandjes van de versnellingsbak raken, om zo de motor aan te laten slaan.



Om de startmotor buiten de auto te testen, zodat je weet dat je niet een kapotte in de auto gaat zetten, heb ik hieronder de aansluitingen weergegeven.




1) Plus, sluit die aan op de pluspool (12V) van de accu
2) Ignition, deze is normaal niks, maar bij het starten wordt die 12 V, dus bij testen moet je even met een draadje van de pluspool van de accu dit pinnetje aanraken.
3) Massa, sluit die aan op de minpool van de accu

Nu je weet hoe je de startmotor er uit moet halen, is het gewoon omgekeerd te werk gaan als je hem er in zet.

Als eerste leg je de startmotor er via de onderkant in. Omdat je aan het begin de minpool van de accu er af hebt gehaald, kan je rustig de draden aansluiten. Vergeet niet dat het 2 draden zijn die je moet vastschroeven, één draad hangt vlak bij de startmotor maar de andere draad (met het zwarte omhulsel) die gaat als je die los laat op een andere plaats hangen, meer naar de kant van het wiel.

Goed, nu je alle draden hebt aangesloten schuif je de startmotor richting de vernellingsbak, zoals die in het begin zat voordat je hem er uit haalde. Echt precies positioneren lukt niet, maar als die genoeg doorgeschoven wordt is het genoeg.

Dan ga je via de bovenkant de 3 bouten er in schroeven. Je kan met je hand de startmotor zo positioneren dat je de bouten er in kan schroeven. Het eerste stukje kan gewoon met de hand geschroefd worden, dus kan je eerst alle bouten er een beetje indraaien zodat de startmotor goed ligt.

Dan draai je de bouten goed aan, en je hebt je startmotor vervangen! Als je nog meer er uit hebt gehaald (zoals de aandrijfas en het hitteschild wat ik heb gedaan), zet je die er ook weer in. Nu kan ook het luchtfilter weer terug, sluit de accu weer aan en als het goed is start de auto nu wel.

Succes met de reparatie!
Joost Kuckartz