Er zat speling op het stuurhuis van de GT dus heb ik die vervangen door eentje van de sloop. Hieronder dus de beschrijving. Ik heb de auto op een kleine schaarbrug gezet, dat betekende wel dat ik zittend onder de auto moest werken maar de wielen hingen wel vrij en het stuurhuis was goed te bereiken.

Allereerst: controleer of je het juiste type hebt. Bij mij was de derde pas de juiste. De punten om op te letten zijn:

- De verbinding tussen de kruiskoppeling en het stuurhuis. In mijn geval is dat een spline-verbinding van ongeveer 4cm. (Een spline is een as met vertanding) De verkeerde had een langere as met een vlakke kant (in plaats van de spline). Op de foto is de bovenste het oude stuurhuis met de kruiskoppeling gemonteerd, de onderste is die met de as met vlakke kant (die past dus niet omdat hij te lang is en het geen spline is).



De oude (boven) en een niet passende stuurstang

Om de kruiskoppeling en zijn verbinding te zien moet je eerst de tweedelige kunststof kap verwijderen. Op de volgende foto zie je de grijze kap links van de gele tie-wrap. De kap zit met die tie-wrap vast aan het stuurhuis.

- De twee bevestigingssteunen waar het stuurhuis mee vast zit, in mijn geval zijn het gelaste steunen (op de foto is vooral de lichte steun links is goed te zien). De verkeerde had kunststof moffen om de buis.



Het stuurhuis van rechts gezien

Als je dan het juiste type stuurhuis hebt gevonden kun je beginnen de beide stuurstangkogels los te draaien. Dit kan tegenvallen omdat de konus waar de kogel mee bevestigd zit mee kan gaan draaien. Ik heb dat opgelost door met een grote waterpomptang de konus vast te drukken tijdens het draaien. Later kreeg ik de tip dat je ook een bokje onder de stuurstang kunt zetten en het gewicht van de auto erop kunt zetten. Hierdoor wordt de konus ook weer vastgedrukt.



De linker stuurstangkogel

Vervolgens kun je de bouten in de steunen losdraaien (sleutel 16). De moer aan de voorkant is wat moeilijk te bereiken. De rode pilen op de volgende onderstaande foto geven de boutkoppen aan. De bussen waar de bout doorheen gaat zitten los dus vergeet die niet bij het terugmonteren.



De bevestigingsbouten van het stuurhuis

Het laatste om los te draaien is de kruiskoppeling die het stuurhuis verbindt met de stuurwiel-as. Bij mij was één van de rubber bussen in de kruiskoppeling versleten dus vervang of controleer die ook meteen.



De kruiskoppeling naar de stuurwiel-as

Als je de kruiskoppeling los hebt kun je via de wielkuip het hele stuurhuis eruit halen.

Terugmonteren gaat in omgekeerde volgorde maar daar heb ik nog de volgende tips:

- De kruiskoppeling zit dus vast op een spline-as die vastgeklemd wordt door de bout en moer die je op de vorige foto ziet zitten. De bewuste bout is de onderste van de drie, waar je ook een deel van de steel van ziet. Als die verbinding iets te laag vast zit dan loopt het stuur aan tegen het dashboard. Controleer dus even of je stuur vrij kan draaien. Als het stuur aanloopt (zoals bij mij het geval was) draai je de bout een stukje los en kun je met een klein breekijzer of een grote schroevendraaier de kruiskoppeling omhoog schuiven.

- Omdat je na het monteren van het stuurhuis de sporing opnieuw moet instellen is het handig om de lengte van de gedemonteerde stuurstangen over te nemen. De lengte van de stuurstangen is verstelbaar door deze te verdraaien ten opzichte van de kogels (dan draai je de schroefdraad in of uit).

- Controleer ook of je stuur recht staat, als het goed is staat hij wel weer in de middenstand. Mocht het stuur toch iets verdraaid staan kun je de centrale moer in het stuur losdraaien en een tandje op de spline-as (waar het stuur mee vast zit) verdraaien.

Tenslotte moet je de sporing afstellen ("uitlijnen") door de stuurstangen in de juiste stand te verdraaien. De sporing is de stand van de wielen ten opzichte van de langs-as van de auto. "uitspoor" betekent dat de wielen beide naar buiten staan gestuurd (engels: "toe-out), "toespoor" betekent dat de wielen beide naar binnen staan gestuurd (engels: "toe-in"). Een GTT hoort 0-2mm uitspoor te hebben.

Het instellen van de sporing is niet moeilijk maar wel iets dat je vaker gedaan moet hebben dus dat heb ik door de garage laten doen.

Erik