LET OP: DIT IS NIET OP DEZE MANIER MOGELIJK INDIEN DE AUTO GEEN "G" UITVOERING IS.

Om te beginnen ga je op zoek naar een tellerklok met een toerenteller. Deze kan uit iedere 5 komen, behalve uit een GTT, daar deze een electronische kilometerteller heeft, en daardoor een andere tellerklok.
Let wel op het juiste merk tellerklok, voordat straks een paar meters hun werk niet meer goed doen.

Een foto voorafgaand aan de werkzaamheden:



Stap 1: Tellerklok demonteren uit de auto.

Demonteer de kap boven de tellerklok.
Deze is te verwijderen door deze recht naar boven toe te tikken. Kan wel vastzitten.
Dan zie je dit:


Schroef nu de tellerklok los.
Dit zijn 2 schroefjes in de bovenste hoeken.
Deze:


Maak nu de tellerkabel los van de tellerklok.
Dit kan door het bakje links onder het stuur. Deze is naar boven toe open.
Dan zie je dit:



De tellerkabel is die dikke grijze kabel met dat roze uiteinde.

De tellerklok kan nu uitgebouwd worden.
Dit doe je door hem een stukje naar boven te duwen en dan naar voren.
Kantel nu de tellerklok naar boven en haal de stekkers los.
Zo:



(sorry, beetje wazig)
Nu is de tellerklok los van de auto.

Om zeker te weten of bij de andere tellerklok alle functies werken, is het aan te raden om die nu even aan te sluiten en de auto te starten.
Zo controleer je alle functies voordat je de kilometerteller gaat overbouwen.

Stap 2: Overbouwen kilometerteller.

Hier zie je beide tellerklokken boven elkaar:


Haal het zwarte gedeelte met het beschermglas van de tellerklok af.
Dit doe je door de lipjes aan de boven- en onderzijde iets op te lichten en dan de kap eraf te halen.
Bovenzijde:



Onderzijde:



Erna:


Met zo'n kilometerstand wil je je teller wel overzetten toch :wink: Razz



Niet dat het verschil nou zo groot was:


Maak nu de schroeven links boven en rechts onder los.


Maak hierna de 2 schroeven aan de achterzijde los:


Nu is de kilometerteller los en kan je hem uitnemen.


Doe nu hetzelfde bij de andere tellerklok.


Monteer je "oude" teller in je "nieuwe" tellerklok.
En zet deze weer terug in elkaar:


Nu je toch je tellerklok uit de auto hebt, en je een extra tellerklok bij de hand hebt, vervang dan gelijk alle kapotte lampjes voor goede.

Stap 3: Monteer de tellerklok weer in de auto.
Doe dit uiteraard in omgekeerde volgorde :wink: Razz

Dan ziet het er zo uit:


Maak een proefrit en controleer op de juiste werking.

Succes.

Antonio.

Tip:

Haal de lampjes uit de "oude" tellerklok en bewaar die.
Dan heb je reservelampjes voor als er weer 1 uitvalt.

Dit verhaal betreft alleen de super5, voor een oer5 is het als volgt:

Teller uitnemen, pluggen er af halen, andere teller met toerenteller pakken, pluggen aansluiten en teller terug plaatsen .....
Voila een oer5 met toerenteller ...... (alleen werkt je temp meter niet ....)

Nog even een toevoeging.

Ik had uit een R11 een tellerbak gehaald die er gewoon exact hetzelfde uitzag. Dus leek het me dat die ook wel moest werken. Maar niet dus.

Wat bleek nu, er miste bij mij een draadje. En wel die als bovenste rode streepje in het schema staat dus van nr. 220 naar nr. 321

Contact 8 in stekker 32 van het schema is dus je toerenteller. Omdat daar bij mij een draadje weggaat gok ik dat die wel naar verdeelstekker 220 gaat.

Omdat ik dus geen zin had om stekker 220 op te gaan zoeken heb ik een het missende draadje er gewoon in de stekker (321) bijgestoken en direct naar contact 8 laten lopen.

En nu werkt ie

Schema:



Stekkertje van nummer 321 (bobine):