Je kent het wel , je auto moet gekeurd worden maar je uitlaat is lek... Vervelend.
Vaak gebeurt dit op het punt waar je demper aansluit op de rest van de uitlaat.
Het metaal scheurt en breekt af door de roest en er komen gaatjes rondom de klem...

Om nu een hoop geld voor een nieuwe uitlaat/demper te besparen. Kun je dit simpel repareren, en wel met een koppelbus of nieuwere typen klemmen van renault..

Materiaal
-koppelbus met een diameter van 42 mm (in mijn geval van Bosal en gehaald bij de Brezan)

Gereedschap
-Klein ijzerzaagje
-Steek/ring sleutel 13
-kitspuit
-Krik

Krik je auto links achter op om goed bij je uitlaat demper te kunnen.
Vervolgens haal je de oude klem die de demper verbindt met de uitlaat los. Voor het gemak haal je de demper onder de auto weg.

Nu je de demper voor je hebt, kun je de aansluiting een beetje ontdoen van alle roest. Vervolgens zaag je de opstaande rand van de aansluiting af.

Dit zelfde doe je ook onder de auto met de uitlaat. Zorg ervoor dat de buis vrij is van dikke stukken roest.
Nu je dit gedaan hebt kun de koppelbus een beetje insmeren met warmtebestendige kit of met Fire-gum, verkrijgbaar bij de Halfords en de verschillende automaterialenzaken.
Schuif nu de bus om de uitlaat en hang de demper weer terug op zijn plaats.
Schuif de koppelbus over de aansluiting van de demper en draai hem vast.





Klaar!!
Op deze manier heb ik mijn uitlaat weer dichtgemaakt voor een schijntje van de kosten van een nieuwe uitlaat.

(Helaas heb ik geen goede digi cam , maar ik denk dat het verhaal wel duidelijk is.)

Rik