[1] Verwijder de plastic kap waarachter de centrale aandrijfas moer zit.

[2] Draai de centrale aandrijfas moer los dop 30, bijvoorbeeld zoals dat hieronder wordt getoond.



[3] auto op krikken, zorg ervoor dat de auto goed stevig staat, daarna wiel verwijderen.

[4] Remschijf losmaken door de torx 40 boutjes los te draaien. Deze boutjes kunnen nogal vast zitten door de grote warmte wisselingen bij je remschijf. Alvorens de boutjes los te draaien is het raadzaam om ze goed te laten schrikken met een flinke hamer & WD40.


[5] Remklauw loshalen, 2 bouten met dop 18. FF aan je veerpoot hangen met een stukkie draad, Niet aan je remslang laten bungelen, want dat is niet goed voor de slang. zie onder.



6] Stuurkogel los halen (dop 16), Maar meestal wil het ook wel als je tegen het metaal aan slaat waar de kogelpen in vastzit. Evt. beetje spanning op spoorstang/stuurkogel zetten, zodat de kogel makkelijker losschiet. Je kan ook onder tegen de kogel slaan (als ie echt vast zit, maar je hebt dan kans dat je de kogel en/of schroefdraad beschadigd). Het is ook mogelijk om met een krik het fuseehuis op te tillen zodat het draad gemakkelijk uit kan schieten.



[7] Daarna de 2 bouten (dop 1Cool losdraaien die door de veerpoot zit (bouten nog
even laten zitten).

[8] De 2 bouten waarmee de fuseekogel aan de draagarm vastzit (dop 16). Fuseekogel loshalen en oppassen dat je je aandrijfashoes niet beschadigt met de draagarm die kan naar boven schieten. Evt. je draagarm dmv een stang tussen stabilisatorstang en subframe naar beneden drukken.



[9] De bouten die nog door veerpoot zitten eruit halen en je hebt het zaakje in je handen. Nu moet je nog de aandrijfas uit de naaf drukken. Bij een 5 gaat dit meestal vrij eenvoudig. Soms kan ie vast zitten. Dan met een doorslag en een hamer de as uit de naaf tikken en je fuseestuk vasthouden (en oppassen voor je
ashoes).



[11] Nu moet je de naaf nog uit het lager zien te krijgen. Ik doe dat meestal met een rond stuk messing die ik op de naaf zet. Ik laat iemand het fuseestuk vasthouden en dan mep ik de naaf eruit. Maar dit kan ook onder de pers, als je beetje passende hulpstukken hebt.



[12] Er blijft nu nog een ring op je naaf zitten, deze inslijpen en dan kun je hem eraf tikken. De naaf even licht opschuren als er door het slijpen een buts in is gekomen.




[13] Borgring in fuseestuk verwijderen en lager eruit persen. Hiertoe die
ring(die je van je naaf hebt gehaald) er weer inleggen en de fusee
ondersteunen met een ring oid die goed past en waar het lager door heen
kan.



[14] Fuseehuis schoonmaken plus de lagerkamer schoonmaken.



[15] Lager er weer in persen. Borgring niet vergeten.

[16] Naaf er inpersen.

[17] Weer inelkaar zetten zoals het er ook is afgekomen.

……Voor deze “HOW TO DO” wil ik in het bijzonder mijn dank uitspreken naar Roelof die mij van een uitermate goede beschrijving heeft voorzien, ik heb eigenlijk alleen de plaatjes erbij hoeven plakken. Hoop dat het zo duidelijk is. Succes ermee…

Groeten Niels